Voor elk gebitsprobleem is een andere behandeling nodig. Hieronder een overzicht van onze behandelingen:

• Periodieke controle
  • Sealen
  • Tandsteen
  • Vullingen
  • Kronen en bruggen
  • Implantaten
  • Kunstgebit
  • Verstandskies trekken
  • Wortelkanaalbehandeling

Periodieke controle

Om op tijd achter eventuele gebitsproblemen te komen is een periodieke controle nodig. Door regelmatig naar uw gebit te laten kijken door de tandarts verbetert uw mondhygiëne en lopen eventuele kleine problemen niet uit de hand.

Bron: https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/proef-met-vrije-tandartstarieven-mogelijk-ten-einde/

Sealen

Door te sealen word de kans op gaatjes in de kiezen kleiner, alle kiezen hebben allemaal putjes en groeven. Met het poetsen komt u hier niet bij. Door een laagje kunststoflak aan te brengen worden deze putjes en groeven afgedicht.

Bron: https://www.tandartsloosdrecht.nl/sealen/

Tandsteen

Door voedselresten ontstaat tandplak op uw tanden, als tandplak verhardt ontstaat er tandsteen. Tandsteen is schadelijk voor uw gebit en oogt niet mooi. U kunt tandsteen boven en onder uw tandvlees hebben. Het verwijderen van tandsteen is geen ingrijpende behandeling, in slechts enkele minuten kan een beetje tandsteen worden verwijderd. Als u heel veel last heeft van tandsteen wordt u doorverwezen naar een mondhygiënist.

Vullingen

Door tandplak wordt de buitenste laag van de kies of tand aangetast, het glazuur. Dan heeft u nog geen gaatje, als dit te lang blijft zitten wordt de laag onder het glazuur aangetast. Dit is het tandbeen, hierdoor wordt het tandbeen zachter. Als dit proces zo doorgaat ontstaat er een gaatje. Om dit te herstellen moet er een vulling worden gemaakt. U merkt het vanzelf als u hier last van heeft, er ontstaat een pijn in de tand of kies bij het eten. Een vulling kan in de kleur van uw tand worden gemaakt of in het zilver.

Bron: http://www.tandarts-delft.nl/nl/14/tandartspraktijk-de-oostpoort-vullingen

Kronen en bruggen

Wilt u een of meerdere tanden of kiezen vervangen of mist u er een of meerdere? Dan kunt u kiezen voor een kroon of burg. Een kroon is een nieuwe kies of tand die als een kapje over uw oude kies of tand wordt gezet. Aan het begin van de behandeling wordt de tand waar de kroon op komt geslepen, daarna wordt de kroon op de afgeslepen tand geplaats en vastgezet. Een kroon is gemaakt van porselein.

Bron: http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=28

Een brug is nodig als u een of meerdere kiezen of tanden mist. De weerszijden van de open ruimte van ontbrekende kiezen of tanden heten de pijlers. Aan de pijlers worden twee of meer kronen gezet, tussen die kronen zit een brugtussendeel.

Bron: http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=28

Implantaten

Een andere manier dan kronen en bruggen om tanden of kiezen te vervangen is een implantaat. In het kaakbot wordt dan een soort schroef die dient als wortel geplaatst. Een kunstgebit kan ook op implantaten worden vastgemaakt. Het komt soms voor dat het kaakbot niet sterk genoeg is om een implantaat te plaatsen.

Bron: http://www.confidental.dentist/whats-the-best-way-to-replace-missing-teeth/

Kunstgebit

Wanneer u zo’n slecht gebit heeft dat er niks meer aan te doen is kunt u een kunstgebit overwegen. Een kunst gebit word compleet op maat gemaakt. De juist stand, vorm en kleur bepaalt u allemaal in overleg met uw tandarts. Bij de behandeling worden alle kiezen en tanden onder verdoving getrokken. Hierna worden de implantaten aangebracht waar het kunstgebit op kan worden vastgezet.

Bron: http://joestucky.com/montrose-dental-services/montrose-dental-servicesdentures/

Verstandskies trekken

Heeft u pijn aan uw gebit maar geen gaatjes? Dan kan het zijn dat uw verstandskiezen doorkomen. Dit gebeurt meestal vanaf het 17e levensjaar en kan nog gebeuren tot het 25e levensjaar. Niet iedereen krijgt verstandskiezen, er zijn veel mensen die helemaal geen verstandskiezen krijgen of mensen die er minder dan vier krijgen. Verstandskiezen kunnen verschillende problemen veroorzaken, waaronder de volgende:

– Schoonhouden is lastig. De verstandskiezen liggen het verst achterin uw mond, soms blijft er nog wat tandvlees overheen zitten waar voedselresten onder kunnen komen. Het tandvlees kan hierdoor ontsteken en er kunnen gaatjes ontstaan.

– Gebit sluit niet goed. Verstandskiezen liggen vaak niet helemaal recht, hierdoor kunt u het gebit niet goed sluiten. Het gevolg hiervan is dat u last kunt krijgen van problemen met de spijsvertering en kunt u voedingsstoffen minder goed opnemen.

– Het stuk bijten van uw tandvlees of wang. Doordat de verstandskiezen vaak scheef staan kunt u op uw wang of tandvlees gaan bijten wat veel pijn doet.

– Schade aan andere kiezen en het kaakbot.

Bron: http://www.tandartsenpraktijkleiden.nl/tanden-en-kiezen-laten-trekken/

Wortelkanaal behandeling

Door een ontsteking in uw kies of tand kunt u veel pijn ervaren. Een wortelkanaalbehandeling, ook wel zenuwbehandeling, verwijderd de ontsteking in uw kies of tand. In het wortelkanaal van de kiezen en tanden zitten zenuwen en bloedvaatjes. Wanneer dit weefsel geïnfecteerd of beschadigd raakt gaat het ontsteken. Een ontsteking aan de zenuwen kan veel pijn veroorzaken. De pijn wordt opgewekt door koudheid en warmte, ook het eten van zoetigheid verergert de pijn. Soms sterft de zenuw af, dan is de pijn ineens verdwenen. De infectie is er dan nog wel, die kan verspreiden naar het kaakbot. Het zenuwweefsel kan ook afsterven zonder dat u pijn heeft. Bij beide gevallen moet het wortelkanaal behandeld worden. Het zenuwweefsel wordt dan uit de wortels gehaald, en de binnenkant wordt schoongemaakt.

Bron: http://tandartsenhelmond.nl/wortelkanaalbehandeling/