Een wortelkanaalbehandeling is nodig bij een ontstoken wortelkanaal. Mogelijke oorzaken van een wortelkanaalontsteking zijn bacteriën, een lekkende vulling of bederf van een tand of kies. Veel mensen durven in eerste instantie niet naar de tandarts met pijn aan hun tand of kies. Want wat nou als er een o zo pijnlijke wortelkanaalbehandeling noodzakelijk is om het gebit te herstellen?

Noodzaak van de behandeling

Helaas is het niet altijd te merken of er een wortelkanaalbehandeling nodig is. Er is in sommige gevallen niet altijd sprake van pijnlijke tanden of kiezen. Om deze reden is het belangrijk dat je periodiek je gebit laat controleren bij de tandarts. In het geval je twijfelt over een klein beetje pijn aan een tand of kies, is het van belang dat je direct contact opneemt met een tandarts. Tandweefsel dat ontstoken is, herstelt namelijk niet meer. Om grotere problemen aan het gebit te voorkomen, kun je dus niet stil blijven zitten. Ook al is er angst voor een wortelkanaalbehandeling, je wilt op jonge leeftijd ook nog niet lopen met een kunstgebit. Daarom gaan we je nu wat meer vertellen over de pijn tijdens en na een wortelkanaalbehandeling.

Pijn bij een wortelkanaalbehandeling

Er gaan veel verhalen de ronde dat wortelkanaalbehandelingen een van de meest pijnlijke tandartsbehandelingen zijn en dat er veel mis kan gaan. Deze verhalen kunnen we direct naar het rijk der fabelen verwijzen. Een wortelkanaalbehandeling is verrassend genoeg vrijwel niet pijnlijk. Voor het uitvoeren van de behandeling worden de plekken die behandeld worden goed verdoofd. Als extra check kijken tandartsen altijd of je nog eventuele pijn kunt voelen op de verdoofde plekken. Mocht dit het geval zijn, dan krijg je extra verdoving toegediend.

Napijn van de behandeling

De dagen na de wortelkanaalbehandeling is uw tand of kies vaak nog wel wat gevoeliger. Om de napijn wat tegen te gaan, raden wij het aan om paracetamol te gebruiken. Na een week hoort u geen last meer te hebben van gevoelige kiezen of tanden. In het geval u nog wel last heeft van gevoeligere tanden of kiezen, moet u contact opnemen met de tandarts.