Als jij je zorgen maakt over de stoel van de tandarts, maak jezelf dan rustig door een muziekspeler en koptelefoon mee te nemen naar je volgende afspraak. En omdat sommige mensen hun adem inhouden als ze zenuwachtig zijn focus op regelmatige ademhaling. Communiceer vooral met de tandarts. Zij begrijpen je angsten en willen je helpen.

Eerst flossen of eerst poetsen?

Sommige deskundigen zeggen dat de volgorde er niet toe doet. Anderen wijzen er echter op dat flossen het poetsen van de tanden effectiever maakt door voedsel te verwijderen dat tussen de tanden vast komt te zitten. Wanneer het tijd is om te poetsen, plaats de borstel in een hoek van 45 graden op de tandvleesgrens, dan voorzichtig poetsen, en beweeg de borstel heen en weer. Spoel vervolgens af met een antibacteriële mondspoeling om te helpen zich te ontdoen van eventuele overgebleven plak.

Maak gebruik van tandenstokers

Als je geen flosdraad hebt, zal een tandenstoker ook werken om voedsel dat tussen de tanden vastzit te verwijderen, maar wees voorzichtig. Het is gemakkelijk om te hard aan te drukken en je tandvlees te beschadigen, of erger nog, een tandenstoker af te breken onder de tandvleesgrens. Floss helpt voedsel tussen de tanden en kiezen beter te verwijderen dan een tandenstoker en bestrijdt de ophoping van tandplak door zich te ontdoen van bacteriën die zich daar vormen. Als je regelmatig een tandenstoker gebruikt om voedsel te verwijderen dat in één gebied gevangen zit, kan dit wijzen op een groter probleem dat de aandacht van een tandarts vereist.

Koop regelmatig een nieuwe tandenborstel

Tandenborstelharen rafelen, verpletteren en dragen na verloop van tijd. Om jouw glimlach helder te houden, vervang je de handtandenborstel om de drie of vier maanden; voor elektrische tandenborstelkoppen, volg het advies van de fabrikant. Ziek worden? Vermijd het schaden van ziektekiemen door je tandenborstel te vervangen aan het begin en einde van je ziekte.