Veel mensen denken dat ze hun tanden goed poetsen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet het geval is. Daarom hebben we hieronder de vijf meest gemaakte tandenpoets-fouten op een rij gezet.

Je poetst je tanden niet op het juiste moment van de dag

Als je maar één keer per dag je tanden zou poetsen, op welk tijdstip zou dat dan moeten zijn? Nachttijd natuurlijk! De tijd dat je slaapt is de langste periode van de dag dat je niet eet en dus de bacteriën voedt die tandbederf en tandvleesaandoeningen veroorzaken. Een andere fout die je vaak ziet is dat veel mensen ‘s ochtends voor het ontbijt tandenpoetsen in plaats van erna. Het is prima om ’s ochtends je adem op te frissen, maar vergeet niet om na het eten ook te poetsen. Je gaat toch ook niet douchen voordat je gaat sporten?

Je gebruikt de verkeerde borstel

Een borstel met te harde haartjes kan niet alleen de tanden maar ook het tandvlees beschadigen. Plak is zacht en kan gemakkelijk worden verwijderd. Vergeet niet: het is niet waar dat hoe hard je poetst, hoe grondiger je poetst. Gebruik altijd een zachte borstel. Voor meer informatie over het gebruiken van een goede tandenborstel kun je contact opnemen met Tandartspraktijk Binnenweg.

Je negeert de rest van uw mond

Je tong herbergt voedsel en bacteriën op de achterkant van je tong. Gebruik een tongschraper of uw borstel om deze schadelijke bacteriën te verwijderen (het verbetert ook eventueel slechte je adem!).

Je poetst niet lang genoeg

We raden je aan twee keer per dag, twee minuten per keer te poetsen. Twee minuten is een lange tijd als je naar de klok kijkt. Dat is een van de redenen waarom een elektrische tandenborstels met ingebouwde timer een goede keuze is. Je hoeft dan namelijk niet aan de tijd te denken.

Je vervangt je tandenborstel niet

Je moet je borstel waarschijnlijk om de 3-4 maanden vervangen. Als de haren eerder versleten zijn, moet je hem eerder vervangen. Versleten haren zullen tandplak en bacteriën niet effectief verwijderen. Vergeet niet om je borstel onmiddellijk te vervangen nadat je ziek bent geweest. Bacteriën en virussen kunnen zich in de haren van je borstel nestelen en u mogelijk opnieuw infecteren.