U wordt wakker, voelt u fris en bent helemaal klaar voor een nieuwe dag, maar op kantoor lijken de collega’s liever nog even niet te dichtbij te willen komen. Een slechte ochtendadem: het is een veelvoorkomend probleem, waarbij vaak onduidelijk is wat er tegen gedaan kan worden. Nederlandse onderzoekers hebben nu een goede oplossing gevonden voor de nare geur uit de mond. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit hebben aangetoond dat ’s ochtends een glas water drinken of de mond spoelen helpt tegen een slechte ochtendadem. De wetenschappers onderzochten een groep van 50 proefpersonen, die direct na het opstaan hun mond spoelden of een glas water dronken.

Slechte adem door bacteriën

Vieze adem wordt veroorzaakt door bacteriën in de mond. Water zorgt ervoor dat u ongeveer 60 procent van de nare bacteriën wegspoelt. Er is overigens geen verschil tussen een glas water drinken en de mond spoelen met water; beide manieren zijn even effectief.

Goede mondhygiëne

Hoewel de mond spoelen dus helpt tegen de slechte ochtendadem, is het niet de beste oplossing. Als u echt met slechte adem af wilt rekenen, is het belangrijk om te zorgen voor een goede algehele mondhygiëne.Essentieel is om vlak voor het slapengaan de tanden te poetsen, aangevuld door nog minimaal één poetsbeurt op een ander moment van de dag. Verder helpt flossen om stukjes eten tussen de tanden en kiezen te verwijderen. Mochten die eetrestjes te lang blijven zitten, dan gaan ze rotten en zorgen ze voor onaangename geurtjes. Het is daarnaast belangrijk om niet alleen de tanden, maar ook de tong te poetsen. Ook daar zitten veel bacteriën, die de tandenborstel gelukkig kan verwijderen.

Heb ik een slechte adem?

Vaak hebben mensen niet door dat ze een slechte adem hebben. Toch is er een simpele manier om erachter te komen. Als u de binnenkant van uw pols likt en dat laat drogen, kunt u door hier aan te ruiken nagaan of uw adem stinkt. Blijft u ondanks een goede mondhygiëne last houden van een slechte adem? Ga dan langs de tandarts. Een slechte adem kan namelijk serieuze oorzaken hebben, zoals infecties in de keel, bronchitis, diabetes of leverproblemen. De tandarts kan uw situatie beoordelen en aangeven of er behandeling nodig is. Ook kan uw tandarts specifieke tips geven over hoe u slechte adem tegen kunt gaan. Voor een tandarts in Groningen raden wij Studentist aan.