Gevoelig of ontstoken tandvlees is te herkennen aan pijn en bloed bij het poetsen. Als je hier langere periodes last van hebt, kan dit erg vervelend zijn. Alleen hoe ga je ontstoken of gevoelig tandvlees tegen? Er zijn gelukkig meerdere oplossingen voor. In deze blog geven we een aantal oplossingen voor gevoelig tandvlees. Check ze en bekijk welke oplossing het beste voor jou werkt.

Zachte tandenborstel

Een zachte tandenborstel helpt om de pijn van ontstoken tandvlees te verminderen. Je kunt hiervoor contact opnemen met de tandarts en vragen om een speciale zachtere tandenborstel. Ook is het een optie om langs de drogist te gaan en te kijken voor een tandenborstel voor kinderen. Deze tandenborstels hebben over het algemeen zachtere haartjes. Met een van deze borstels verlicht je niet alleen de pijn, maar raakt ook je tandvlees minder snel beschadigd. Meerdere voordelen dus!

Speciale tandpasta

Heb je last van ontstoken tandvlees? Ga naar de drogist of supermarkt en haal speciale tandpasta. Dit type tandpasta bevat enzymen die de tandvleesontsteking tegengaan. Door het vaak genoeg te gebruiken, verdwijnt de ontsteking vanzelf. Heb je de eerstkomende weken nog een afspraak staan bij de tandarts? Vraag dan bij je bezoek aan de praktijk naar deze speciale tandpasta, aangezien de meeste tandartspraktijken deze tandpasta’s ook verkopen.

Flossen

Veel mensen geven aan dat flossen niet de juiste oplossing is voor het verwijderen van vuil tussen de tanden. Dat klopt, aangezien ragers meer etensrestjes tussen tanden weghalen dan flosdraad. Wel is het zo dat flosdraad perfect is om gevoelig tandvlees te behandelen. We raden aan om dagelijks ’s avonds voor het slapen gaan te flossen, zodat je tandvlees in de nacht te tijd heeft om te herstellen. Flosdraad is op veel verschillende plekken verkrijgbaar, zoals de supermarkt, drogist of tandartspraktijk. Na het poetsen dus even met een flosdraad langs het tandvlees en met een ragertje tussen de tanden. Zo blijven zowel je tanden als je tandvlees in een goede conditie.