Elk halfjaar naar de tandarts, elke dag twee keer poetsen en flossen. De meeste mensen houden het gebit goed bij maar hebben toch last van een vervelende geur uit de mond. Dit kan verschillende redenen hebben. Als je achterhaalt waar het probleem ligt is het eenvoudiger optelossen dan met elke keer dat kauwgompje.

Droge mond door snurken

Als je snurkt krijg je last van een droge mond en een droge mond is een feest voor de bacteriën die de ochtendgeur uit je mond veroorzaakt. Mensen die snurken slapen vaak op de rug, het kan helpen om eens op de zij te gaan slapen. Ook kunnen voedselresten in je mond helpen de bacterie te groeien. Daarom is het verstandig om voor het slapen je gebit goed te reinigen.

Stinkende mond door griep

Als je ziek bent en een volle neus hebt is het waarschijnlijk dat dit ook in je mond terecht komt. Deze bacteriën kunnen ervoor zorgen dat je ademt wat meer ruikt. Dit zal verdwijnen wanneer je over de griep heen bent.

Chemicaliën in medicijnen

Sommige medicijnen veroorzaken een slechte adem omdat ze je mond uitdrogen. Andere medicatie zoals nitraten, chemotherapie voor kanker en sommige slaappillen laten chemicaliën vrijkomen die ervoor kunnen zorgen dat je adem ruikt als ze afbreken in je lichaam. Dit kan ook gebeuren als je teveel vitaminen pillen neemt.

Niet goed poetsen

Iedereen weet dat je twee keer per dag moet poetsen, flossen en evt ook spoelen. Toch doet lang niet iedereen dat. Als je tanden niet goed schoon zijn kan het zijn dat die voedselresten gaan ruiken. Daardoor ga je uit je mond stinken.

Als je langere tijd last blijft hebben van een onprettige mondgeur is het verstandig om even bij de tandarts langs te gaan. Deze kan dan bepalen of de geur te maken heeft met een ongezond gebit of met andere zaken.