Een wortelkanaalbehandeling wordt door velen als een ingrijpend en pijnlijk proces gezien. Dit komt met name door het feit dat het bij een wortelkanaalbehandeling gaat om het onzichtbare gedeelte van de tand waar veel zenuwvezels aanwezig zijn. Echter is de slagingskans van de behandeling zeer hoog en is het slechts in enkele gevallen zo dat er een tweede behandeling nodig is. In deze blog kom je erachter hoe de behandeling precies in zijn werk gaat en of de angst van menig Nederlander gegrond is.

Wanneer heb je een wortelkanaalbehandeling nodig?

Het probleem bij een wortelkanaalbehandeling bevindt zich onder de kroon (het zichtbare gedeelte) van de tand. Dit gedeelte, de wortel van de tand, wordt beschermd door het tandvlees. De wortel is verankerd in het kaakbot waardoor de tand stevig op zijn plek blijft zitten. In iedere wortel bevindt zich een wortelkanaal dat bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaatjes. Zodra dit kanaal is ontstoken zal dit door de aanwezigheid van de vele zenuwvezels leiden tot pijn in de kies. Deze pijn vertaalt zich in de beginfase in gevoeligheid bij het drinken van koude of warme drankjes. In een later stadium kun je last krijgen tijdens het kauwen en zal de kies een constant kloppend gevoel geven. Indien deze pijn niet wordt aangepakt zal dit in veel gevallen leiden tot het afsterven van het wortelkanaal waardoor de tand een donkere kleur zal aannemen.

De oorzaak van een ontstoken wortelkanaal ligt in de meeste gevallen bij de aanwezigheid van een gaatje waardoor bacteriën kunnen doordringen tot in de kern van de tand. Belangrijk om te weten is dat de oorzaken niet bij iedereen resulteren in een pijnlijk gevoel, het wortelkanaal kan ook ontstoken zijn zonder dat je pijn ervaart. Het is daarom van belang om regelmatig een tandartsbezoek te plannen.

De behandeling

Een wortelkanaalbehandeling vindt in de meeste gevallen plaats onder plaatselijke verdoving. Echter ben je zelf altijd in de mogelijkheid om te bepalen of je een volledige, plaatselijke of geen verdoving wilt. Een verdoving is bijvoorbeeld niet per se nodig indien het wortelkanaal volledig is afgestorven. In dat geval zit er geen gevoel meer in de tand waardoor de behandeling pijnvrij kan worden uitgevoerd zonder het gebied te verdoven.

De eerste stap van de behandeling is de plaatsing van een cofferdam waardoor de tand wordt geïsoleerd van de rest van het gebit. Naast het vrij maken van het ‘werkveld’ wordt door de cofferdam ook voorkomen dat de mondholte in contact komt met spoelmiddelen en kleine instrumenten die worden gebruikt tijden de behandeling.

Vervolgens wordt er in de desbetreffende tand een opening geboord zodat er toegang wordt verkregen tot het ontstoken weefsel in het wortelkanaal. Het ontstoken weefsel wordt verwijderd door middel van een klein handveiltje waarna het gebied wordt gereinigd met een desinfecterend spoelmiddel. Op deze manier wordt de kans dat er nog bacteriën aanwezig zijn zo klein mogelijk gemaakt. Nadat deze reiniging heeft plaatsgevonden wordt het kanaal opgevuld met vulmateriaal en kan het lichaam weer gaan genezen.

De gevolgen

Na de behandeling merkt men al gauw verbeteringen en zullen de grootste klachten relatief snel afnemen. Echter heeft het lichaam tijd nodig om zich volledig te herstellen en ervaart men een aantal maanden tot een halfjaar na de behandeling nog enkele kleine klachten. Indien de wortel volledig afgestorven is en de tand is verkleurd zijn er nog voldoende mogelijkheden om de tand zijn oorspronkelijke kleur terug te geven. Informeer hiervoor bij Lassus Tandartsen Oisterwijk voor de mogelijkheden.